Etkili İletişim Kurma



İnsanlar arasında bilgi, duygu, düşünce paylaşımı iletişimi oluşturur. Doğası gereği iletişim kurmak insanın temel ihtiyaçları arasındadır. Aile, okul, iş, arkadaş, eş, kurumlar hatta devlet bile bireyin iletişim kurduğu birimlerdir. Her birimle farklı iletişimler kurmak, bu iletişimleri dengede tutmak, anlaşılır, algılanabilir olmak; kişinin bireysel, psikolojik, sosyal konumunu belirleyen gerekliliktir. Kurulan bütün iletişimler olumlu değildir. Birisiyle yumruklaşmak, ağız dalaşına girmek de bir iletişim şeklidir. Olması gereken, her alanda her birimle sağlıklı iletişim kurmayı başarmaktır. Sağlıklı iletişim kurmanın temel doğruları vardır.



1. Doğal olmak

2. Kabul etmek ve saygılı olmak

3. Empatik olmak

4. Tutarlı olmak

5. Güven verici olmak

6. Yargılayıcı olmamak

7. Ortak ihtiyaçlara yönelir olmak

8. Açık olmak

9. Uzlaşmacı olmak

10. Gerçeği doğru dille aktarmak

11. Kişileri değil problemi eleştirebilmek

12. İlgili ve farkındalıklı olmak

İletişim sözel ve sözsüz olmak üzere ikiye ayrılır. Sözlerle kurulan iletişimde kelimeler ve kullanış şekli önemlidir. Aynı sözü birbirinden çok farklı kullanarak farklı sonuçlara gidilebilir. Sözsüz iletişimde, gözler, kılık kıyafet, duruş, mimikler, dokunmalar, eller, oturuş şekilleri önemli ve mesaj vericidir.

Etkili iletişim kurmanın temel doğrularının yanında, özel iletişim durumları için farklı ve ayrıntılı kurallar mevcuttur. Bir öğrencinin öğretmeniyle kurduğu iletişimle, işe girmek üzere görüşme yapanın kurduğu iletişim, iş toplantılarında kurulan iletişim, aile arasında kurulan iletişim farklıdır.

Etkili iletişim, beden dili, kelimelerin dili, ses ve nefes kullanımı, kişilerin temsil sistemleri, sevgi dilleri, empati kurma yöntemleri gibi konuların bilinmesi ve uygulanmasıyla daha başarılı, uyumlu, dengeli hale getirilebilir.

Etkili iletişim eğitimi, konuya özel ya da genel olarak alınabilir.

Nefes Akademisi

Nesrin Dabağlar

Kişisel Gelişim Eğitmeni – Araştırmacı Yazar

0 yorum:

Yorum Gönder